Kwaliteit

Kwaliteit in het onderwijs

Kwaliteitszorg is veel meer dan een procedure. Wij willen ons werk goed doen. Dat zijn we verplicht aan onze kinderen en onze ouders. Wij werken daarom voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs.

 

De leerkracht realiseert de kwaliteit, elke dag, in de klas, in de interactie met de groep en met het individuele kind. Daarom beschikt onze school over vakkundige leerkrachten. Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Dit stelt telkens andere eisen aan de leerkrachten. Door professionalisering verwerven zij de daarvoor benodigde kennis en vaardigheden. Zij worden daarin ondersteund door ons Expertise Netwerk.

 

De jaarlijkse schoolzelfevaluaties

Naast een goede band met de kinderen is het volgen van de ontwikkeling van de kinderen een belangrijk kenmerk van kwaliteit. Daarom nemen wij, naast observaties en de methodetoetsen, twee keer per jaar landelijk genormeerde toetsen af voor technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. Daarmee krijgen wij, behalve een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen, ook een goed beeld van de aansluiting van onze wijze van lesgeven, onze leerstof en onze leertijd, aansluitend bij de leerbehoefte van de kinderen. Onze school maakt daarom 2x per jaar een analyse van de tussenopbrengsten in februari en in juli: de school-zelfevaluaties.

 

Audits en visitaties 

Naast deze interne kwaliteitszorg, neemt onze school deel aan de externe kwaliteitszorg van Eenbes Basisonderwijs, de stichting waartoe onze school behoort. Opgeleide auditoren bezoeken onze school eens in de 4 jaar, voeren gesprekken met kinderen, ouders, en leerkrachten en voeren klassenbezoeken uit. Daarnaast neemt onze school deel aan visitaties: we bezoeken scholen en onze school wordt bezocht door andere scholen om van elkaar te leren.

Deze systematiek van audits, visitaties en zelfevaluaties vormen de kern van onze kwaliteitszorg waarbij het niet om het systeem draait maar om wat we ervan leren, hoe de kinderen en de leerkrachten er beter van worden. Het is een cyclisch proces van steeds onderzoeken, concluderen en verbeteren.

 

Het 2-jaarlijkse kwaliteitsonderzoek

Een ander belangrijk aspect van onze kwaliteit is ons periodieke kwaliteitsonderzoek. Teams, ouders en kinderen van groep 6-7-8 geven hun waardering voor de school op het gebied van onderwijs en leren, schoolcultuur, leiderschap en management. Het resultaat van het kwaliteitsonderzoek wordt gecommuniceerd naar alle ouders, teams en bestuur en is een uitgangspunt voor onze verdere schoolontwikkeling. D.m.v. de afnamen in 2015, 2017 en 2019 kunnen we trends in de waarderingen zien en daarvan leren.

 

De eindopbrengsten

Eenbes Basisonderwijs monitort de eindopbrengsten van onze scholen. Onze scholen kiezen zelf de eindtoets die het beste bij hun onderwijs past. Wij maken gebruik van de Centrale Eindtoets (Cito) of de IEP (ICE) of Route 8 (A-Vision).

Indien de eindopbrengsten tegenvallen, gaat Eenbes met de betreffende school in gesprek om afspraken te maken over verbeteringen en ondersteuning.

Eenbes scoort met de eindtoetsen gemiddeld al jaren (ruim) boven het landelijke gemiddelde.

 

De managementrapportage 

De kwaliteitszorg bij Eenbes Basisonderwijs is een cyclisch geheel van activiteiten dat erop gericht is om onze scholen continu te ontwikkelen. Dit is noodzakelijk omdat onze maatschappij ook continu in ontwikkeling is.

Om met onze schoolleiders over de schoolontwikkeling gericht in gesprek te kunnen zijn, verzamelt Eenbes managementdata over de school die tijdens de jaarlijkse managementgesprekken tussen de schoolleider en de bestuurder van context worden voorzien. De daaruit voortvloeiende afspraken zijn richtinggevers voor de schoolleider voor de verdere schoolontwikkeling.

 

De leerkracht maakt de kwaliteit, elke dag, in de klas, in de interactie met de groep en met het individuele kind. Daarom beschikt onze school over vakkundige leerkrachten. Omdat het onderwijs verandert en andere eisen aan de leerkrachten stelt, vraagt dat om een voortdurende professionalisering van onze leerkrachten. Zij worden daarin gestimuleerd door het Expertise Netwerk.

 

Leerling observatie en –volgsystemen

De vorderingen van de leerlingen worden door de leerkracht bijgehouden. Regelmatig zijn er toetsen over de behandelde leerstof. Daarnaast hanteert de school een leerlingvolgsysteem (CITO-LOVS). De centrale eindtoets is ook onderdeel van het Cito-lovs. Het gaat om toetsen met betrekking tot taal, technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen/wiskunde. De toetsen worden 2 maal per jaar afgenomen en staan in het rapport. Om de sociaal emotionele ontwikkeling te volgende gebruiken we de toetsing van ZIEN. In de kleutergroepen volgen we de leerlingen met KIJK.

Met deze toetsen krijgt de school een goed beeld van de vorderingen van de individuele kinderen en van de groep. De school ziet hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft geleerd en kan dat vergelijken met andere kinderen in de groep en in Nederland. Met deze gegevens kan het onderwijs aan individuele kinderen, op groepsniveau of schoolniveau worden bijgesteld.

 

We plaatsen in de Vijfbladgids de uitslagen van Cito-eindtoetsen van de laatste vijf jaar. De scores van de Cito-eindtoetsen zijn echter niet altijd een uitdrukking van de opbrengst van de school. Zij vormen ook een uitdrukking van individuele verschillen tussen kinderen, zoals sociaal milieu, intelligentie en vaardigheden. Alle kinderen van groep 8 nemen deel aan de Centrale Eindtoets

(https://www.centraleeindtoetspo.nl/).

Juist de moeilijk meetbare kwaliteitsaspecten van een school, de zogenaamde leergebied overstijgende kerndoelen, geven de school haar specifieke karakter.

De school is in dat opzicht, datgene wat ze meer biedt, dan het Cito meet.

De Centrale Eindtoets is een van de instrumenten die een rol spelen bij de schoolkeuze van onze schoolverlaters. Deze toets heeft nog een andere functie; het is een indicatie voor de kwaliteit van ons onderwijs. De resultaten van de leerlingen worden ‘vertaald’ in een schoolrapport.

 

 

jaar

landelijk gemiddelde

Score Vijfblad

2016

534,9

539,4

2017

535,1

534,8

2018

534,9

540,3

2019

535,8

535,7

2020

CITO eindtoets is niet afgenomen i.v.m. de Coronacrisis.

 

Uitstroom naar het Voortgezet onderwijs

Er zijn in het afgelopen jaar 24 leerlingen naar het voortgezet onderwijs gegaan.

2 leerlingen gingen naar het VWO

2 leerlingen gingen naar  HAVO/VWO

2 leerlingen gingen naar de HAVO

3 leerlingen gingen naar VMBO-T/HAVO

5 leerlingen gingen naar het VMBO-T

5 leerlingen gingen naar het VMBO-kader / VMBO-T

1 leerling gingen naar het VMBO-kader of gemengd

3 leerlingen gingen naar het VMBO-basis/VMBO kader

1 leerling ging naar het VMBO-basisberoepsgericht